luni, 20 iulie 2009

Criza ieftineşte Luna cadourilor

Recesiunea nu aduce doar tăieri de preţuri, ci schimbă şi obiceiurile de consum: în întreaga lume, decembrie vine cu reduceri semnificative şi cu oferte tentante pentru clienţi

Cu toate că au pierderi importante, din cauza crizei financiare internaţionale, comercianţii români taie moderat din preţuri, reducerile de sărbători fiind mult mai mici decât în Vest.

În Europa şi în Statele Unite, comercianţii au început bătălia preţurilor mici. Anul acesta, nevoia de lichidităţi a afaceriştilor, pe de o parte, şi reducerea bugetelor familiilor afectate de recesiune, de cealaltă parte, au ca rezultat tăieri de preţuri impresionante. Spre exemplu, în Marea Britanie, retaileri precum Debenhams sau Marks&Spencer au anunţat, deja, preţuri cu 70% mai mici. În România, magazinul Debenhams din Bucureşti taie doar 30% din preţul produselor. Deşi la o primă vedere, clientul român aflat în căutarea cadourilor de Crăciun pierde, trebuie spus că, anul trecut, în aceeaşi perioadă, nu exista niciun fel de reducere. Criza economică nu modifică numai preţul din magazine, ci şi obiceiul de consum.

Publicaţia franceză L’Express notează că francezii, campioni ai mâncatului sănătos, potrivit statisticilor europene, renunţă la fructele şi legumele proaspete, în favoarea conservelor mult mai ieftine. Carnea de vită este înlocuită cu cea de porc, iar produsele de patiserie sunt schimbate pe paste făinoase şi orez. Dacă ar fi să ne luăm după New York Times, în vremuri de criză, cresc vânzările de laxative, tocmai pentru că oamenii mănâncă mai puţin sănătos şi sunt mai stresaţi. Şi nu doar meniul e modificat de recesiune: sociologii americani au descoperit că, în timp de criză, topul Billboard arată altfel, fiind dominat de melodii mai lente, mai lungi, cu subiecte „serioase”. Tot din motive economice, potrivit NYT, se modifică şi preferinţa pentru vedete. De pildă, „playmate”-ul anului în Playboy are în ani dificili economic o figură mai serioasă, mai matură.

Pierderi ca în Vest, reduceri ca în România

Anul trecut, Mariana Barbu a cheltuit un salariu mediu pe economie ca să-şi cumpere o ţinută de ocazie pentru Revelion. E drept că reduceri de sezon nu prea au fost, aşa că a trebuit să plătească preţul întreg, chiar în ajunul Crăciunului. Anul acesta, însă, cu mai bine de o lună înaintea Sărbătorilor, are deja rochia, accesoriile şi pantofii cumpăraţi. Şi poate spune că a ieşit mult mai ieftin decât anul trecut. Explicaţia este simplă: din cauza crizei economico-financiare din Europa, retailerii autohtoni sau străini s-au văzut puşi în situaţia de a rămâne cu mărfurile nevândute. Aşa că au început să facă din timp reduceri la articolele de sezon. Deocamdată, ieftinirile sunt vizibile în magazinele de îmbrăcăminte şi încălţăminte din mall-uri şi din galeriile comerciale, unde comercianţii au afişat preţuri cu 20-50% mai mici.

“Fiecare retailer face reduceri în funcţie de contextul economic în care se află. Or, dacă deţinătorul francizei internaţionale şi-a adaptat politica de marketing, şi francizatul din România aplică acealeaşi principii”, a declarat, pentru Gândul, Răzvan Blid, directorul CHR Consulting – companie de consultanţă specializată în franciză. O parte din magazinele de firmă din România activează ca reprezentanţi ai unor branduri internaţionale. Atât pentru ei, cât şi pentru comercianţii autohtoni, turbulenţele financiare s-au tradus prin scăderea vânzărilor în octombrie, când băncile au mărit dobânzile la credite
. “Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, vânzările tuturor magazinelor din Unirea Shopping Center au scăzut cu 10-15%, din punct de vedere valoric. Probabil că scăderea va fi mai mare în luna noiembrie”, ne-au declarat surse din piaţă.

Reduceri „de criză” în magazinele româneşti

De câteva zile, magazinul Balizza – prezent în România în sistem de franciză - din Unirea Shopping Center – vinde îmbrăcămintea şi încălţămintea de ocazie din noua
colecţie la preţuri cu 20% mai mici. “Ofertele din această perioadă ţin cont de politica de marketing pe care o practică francizorul. Sunt reduceri generate de criza economică din Europa”, ne-au declarat oficialii magazinului. Şi la magazinul Only for you – unul 100% autohton, în ciuda numelui – se găsesc oferte speciale în această perioadă.

La magazinul Debenhams din Bucureşti Mall, bunăoară, atât articolele de îmbrăcăminte de vară, cât şi cele iarnă costă cu 30% mai puţin. Anul trecut, în aceeaşi perioadă, nici vorbă de asemenea oferte. Tot de 30% este şi reducerea practicată de Mango, însă numai pentru puloverele şi jachetele de iarnă. Sunt însă şi retaileri care nu ţin cont de strategiile de marketing ale francizorilor, cum este cazul Marks & Spencer. Deşi pe site-ul companiei-mamă se anunţă deja reduceri de preţuri, de 20% la îmbrăcămintea pentru bărbaţi şi lenjeria pentru dame, în România încă nu apar anunţuri de reducere. Vânzătoarele asigură
clienţii că de-abia la sfârşitul sezonului rece vor fi tăieri de preţuri. Cât despre brandurile „de fiţe”, gen Louis Vuitton, nu se anunţă ieftiniri în perioada următoare.

În SUA şi Europa, comercianţii se bat în promoţii pentru a atrage „recesioniştii”

În Europa şi în Statele Unite, comercianţii au început bătălia reducerilor de preţ pentru a atrage puţinele lichidităţi ale clienţilor în vremuri de criză (numiţi deja, în jargonul afaceriştilor, „recesionişti”). Pentru că, odată cu recesiunea economică şi şomajul tot mai ridicat, există studii că cei mai mulţi dintre cumpărători îşi vor reduce bugetul alocat cumpărăturilor de sărbători. În Marea Britanie, retaileri precum Debenhams sau Marks&Spencer au anunţat încă de vineri că încep reducerile de preţ obişnuite înainte de Crăciun. Iar reducerile sunt semnificative: până la 70% din costul iniţial al produselor, fie că e vorba de îmbrăcăminte, încălţăminte sau ceasuri de lux. Chiar şi rochiile de designeri cunoscuţi se vând cu mai puţin de 30 de lire sterline.

Reducerile sunt costisitoare (cele ale Debenhams înseamnă o „investiţie” de 200 de milioane), notează Mirror, dar firmele speră să recupereze prin atragerea cât mai multor clienţi. În UK, de pildă, este vorba de cele mai mari reduceri de preţ din ultimii 30 de ani, ceea ce reflectă faptul că cifrele de afaceri din acest an au fost cele mai scăzute de mulţi ani încoace. Singurul care nu pare a duce lipsă de clienţi pentru moment este cel mai mare centru comercial din Europa, Westfield London, care, doar în primele nouă zile de la deschidere, a avut un milion de clienţi.