luni, 20 iulie 2009

Băsescu: Voi continua să ma deplasez la diferite societăţi pentru a da noului Guvern o situaţie reală

reşedintele Traian Băsescu susţine o conferinţă de presă la Palatul Cotroceni. Conferinţa vine în contextul vizitelor efectuate în ultima perioadă la principalele companii
cu probleme din ţară. În cursul săptămânii trecute, preşedintele a vizitat Uzina Dacia, Combinatul Chimic Oltchim Râmnicu Vâlcea, Combinatul Siderurgic ArcellorMittal, portul Galaţi şi combinatul de îngrăşăminte chimice Azomureş. Iată declaraţiile preşedintele României. Materialul se actualizează.

Nu este vorba de campanie
in cazul deplasărilor mele în ţară. Într-un moment în care se prefigurează tot mai clar efectele crizei pentru economia românească, era de neconceput ca preşedintele să stea la Cotroceni.
Am experienţa discuţiilor cu reprezentanţi ai industriei. Problemele ridicate vizează probleme de fiscalitate sau de modificări de legi.
Voi continua să ma deplasez la diferite societăţi până când guvernul cel nou va fi instalat şi îi voi putea preda portofoliul cu aceste probleme, pentru ca programul de guvernare să fie mai aproape de realitate.
În societăţile în care m-am deplasat sunt trei tipuri de probleme: problema pieţelor externe şi interne care s-au contractat ca urmare a diminuării cererii. Criza financiară nu mai finanţează consumul.
O a doua problemă este legată de finanţarea producţiei. Chiar şi cei care au comenzi nu îşi pot finanţa producţia. Cea de-a treia este legată de nivelul scăzut al calificării celor care se angajează. Problema slabei calificări a forţei de muncă este una din problemele pe care le ridică toţi managerii.
În discuţii s-au evidenţiat şi soluţii.
Pentru industria chimică, esenţial este ca agricultura să contracteze îngrăşăminte chimice pentru anul viitor.
Pentru Dacia Piteşti, scutirea de taxa de primă înmatriculare şi redistribuirea cotelor neconsumate de alte tipuri de autoturisme.
La Oltchim Râmnicu Vâlcea, marea problemă era furnizarea de etilene de la Arpechim Piteşti. Am discutat cu premierul şi deja acest transfer s-a declanşat.
La şantierele navale, problemele sunt legate de finanţarea de producţie.
Aceste lucruri au rezolvări. Din acest motiv discutăm de EXIMBANK.
În ceea ce priveşte educaţia, tinerii sunt inapţi să lucreze în combinate sau şantiere navale. programul
de pregătire profesională trebuie să fie adaptat în mod direct la nevoile societăţilor româneşti.
Am mai observat un parteneriat între management şi sindicat care începe să se înfiripe şi pe care l-am recomandat ca pe una dintre soluţiile de supravieţuire a societăţilor. Prioritatea zero este menţinerea locurilor de muncă.
Nu cred în probabilitatea reducerii investiţiilor. La Ford Craiova nu se pune această problemă. Nu se reduce programul investiţional nici la Azomureş. La Mangalia, a fost declanşat un program de investiţii de 200 de milioane de dolari
.
Ceea ce am văzut eu în economie contrazice o parte din previziuni.
Acţionarul majoritar de la Şantierul Naval Mangalia a declanşat un program investiţional pentru a face faţa situaţiei după 2009. Este o soluţie mult mai ieftină de a asigura lichidităţi şantierului. Dacă investiţia se realizează, şantierul va fi al patrulea din Europa. Dincolo de creditul asigurat de partea coreană, managementul românesc propune mărirea capitalului cu 200 de milioane de dolari.
Oamenii din marile societăţi nu şi-au oprit proiectele. Ei îndrăznesc să privească viitorul. Managerii spun că marii câştigători ai acestei crize globale vor fi aceia care la finalul crizei vor fi pregătiţi să furnizeze produse de calitate
. Există şi crize care pot să te aducă, la capătul lor, extrem de aproape de relansarea pieţii.
La combinatul siderurgic din Turda una din probleme a fost legată de piaţa internă. Dacă se relansează programul de construcţii de locuiţe şi cel de infrastructură, piaţa poate fi asigurată pentru acest combinat.
Lansarea unui program de termoizolare a blocurilor este o altă soluţie. Există în momentul de faţă două bănci comerciale dispuse să continue programul de susţinere al construcţiei de locuinţe. Un uşor suport al Guvernului ar putea cataliza demararea programului de construcţii de locuinţe.
Acestor două bănci li se poate alătura şi CEC-ul şi poate fi lansat programul de construcţie de locuinţe. Încep să devin optimist în legătură cu programele de infrastructură pe banii europeni. Ministerul mediului are deja nouă proiecte dintre care patru pot fi în execuţie în primăvară.
În ceea ce priveşte programele de autostrăzi, un proiect este în evaluare la Comisia Europeană. Este vorba de tronsonul Nădlac-Timişoara. Jumătate de miliard de euro vor fi puşi la dispoziţie de UE, în 2009.
Am aprobat memorandumul prin care Banca Europeană de Investiţii pune la dispoziţia României un miliard de euro pentru cofinanţarea proiectelor cu finanţare europeană.