luni, 20 iulie 2009

Calea ferată e la pământ, iar Orban îi cântă prohodul

Călătoria cu trenul continuă să rămână, în România, o aventură. După ce, la mijlocul săptămânii trecute, două vagoane ale unui tren marfar încărcat cu calcar au căzut de pe şine între staţiile Medgidia şi Dorobanţu, blocând pentru mai multe ore magistrala CFR Bucureşti-Constanţa, ieri dimineaţă, în gara localităţii mureşene Iernut, locomotiva unui tren personal, care circula pe ruta Gheorgheni-Războieni, a luat foc. Potrivit pompierilor, incendiul a fost cauzat de un scurtcircuit la filtrul de ventilaţie de la motorul
locomotivei.

În ciuda promisiunilor făcute, în urmă cu două săptămâni, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, nu a luat nicio măsură pentru remedierea problemelor privind infrastructura feroviară. Aşa cum nu a luat nicio măsură concretă în acest sens nici după tragicul accident feroviar de la Valea Călugărească, de la mijlocul lunii mai, când o tânără de numai 16 ani, fiica unui şef de echipă de la Departamentul Reparaţii Infrastructură CFR, şi-a pierdut viaţa într-un groaznic accident. Despre toate aceste probleme ştie chiar şi premierul Călin Popescu Tăriceanu. Asociaţia Industriei Feroviare din România (AIFR) a trimis prim-ministrului Tăriceanu, încă din 16 noiembrie, o scrisoare deschisă prin intermediul căreia îl întreabă: "Când investim în calea ferată?". "Citând din ultima ÇSituaţie a scadenţelor la lucrările de reparaţii ale principalelor elemente ale infrastructurii feroviareÈ, vă informăm că astăzi aproape 5.000 km de linii, 65% din poduri, 80% din podeţe şi macazuri, 85% din instalaţii şi 95% din liniile de contact sunt scadente la reparaţii. În locul investiţiilor masive singura soluţie găsită de autorităţi a fost micşorarea continuă a vitezelor trenurilor de călători şi marfă, astfel încât, astăzi, viteza medie a trenurilor de călători pe reţeaua CFR este de 42 km/h, iar a celor de marfă de 17 km/h. În ciuda câtorva declaraţii oficiale de susţinere a transportului
pe şină, mai ales datorită caracterului său pur ecologic, nimic semnificativ nu s-a întâmplat în istoria recentă", se arată în scrisoarea AIFR. În urmă cu două săptămâni, când feroviarii au ameninţat cu declanşarea grevei generale, ministrul Ludovic Orban le-a promis că în cel mult o săptămână "va trimite Guvernului o ordonanţă de urgenţă prin care se va acorda un transfer de bani de la bugetul de stat către compania
infrastructură pentru lucrările de modernizare şi de întreţinere a reţelei feroviare". Directorul general al CFR Infrastructură, Constantin Manea, a declarat că anul acesta au fost acordaţi pentru investiţii doar 80 milioane euro din necesarul de 500-600 milioane euro.