luni, 17 august 2009

Svastica de pe centura lui Mazare a devenit scandal international

Scandalul provocat de Radu Mazare a facut ocolul Pamantului, fiind prezentat de Reuters, France Presse si Jerusalem Post. “Purtand uniforma Wehrmachtului, va exprimati sprijinul si nostalgia fata de o armata care a comis cele mai groaznice crime de razboi si acte de genocid. Cel mai bun lucru ar fi sa va recunoasteti greseala, sa va cereti scuze si sa demisionati”, scrie Efraim Zuroff, directorul Centrului Simon Wiesenthal, cu sediul la Ierusalim

• „La cate plangeri am eu, una in plus nu e nicio problema. Mi s-a parut foarte frumoasa uniforma si intotdeauna am admirat organizarea riguroasa a armatei germane. Nu am vrut in nici un caz sa fac atingere si nu sunt de acord cu razboiul si nu am vrut sa fac atingere evreilor sau comunitatii israeliene, cu care am o relatie foarte buna si care are, probabil, in Romania, cele mai multe investitii concentrate la Constanta”, a explicat Radu Mazare

• Centrul pentru Monitorizarea si Combaterea Antisemitismului din Romania a cerut Parchetului sa deschida o ancheta in cazul Mazare. “Aparitia in public a primarului Mazare in uniforma de nazist este un gest iresponsabil si inacceptabil, o incalcare a legii”, se arata in plangere. Legea prevede inchisoare de la 6 luni la 3 ani. Liderii PSD au refuzat sa comenteze situatia. Doar Madalin Voicu a afirmat ca “nu trebuie sa facem o strana pentru fraieri din chestia asta”

“Purtand uniforma Wehrmachtului, va exprimati sprijinul si nostalgia fata de o armata care a comis cele mai groaznice crime de razboi si acte de genocid. In aceste circumstante, cel mai bun lucru pentru dumneavoastra ar fi sa va recunoasteti greseala, sa va cereti scuze si sa demisionati”, scrie Efraim Zuroff, directorul Centrului Simon Wiesenthal, cu sediul la Ierusalim. “La cate plangeri am eu, una in plus
nu e nicio problema. Mi s-a parut foarte frumoasa uniforma aceasta si intotdeauna am admirat organizarea riguroasa a armatei germane. Nu am vrut in niciun caz sa fac atingere si nu sunt de acord cu razboiul si nu am vrut sa fac atingere evreilor sau comunitatii israeliene, cu care am o relatie foarte buna si care are, probabil, in Romania, cele mai multe investitii concentrate la Constanta”, a explicat Mazare.

«N-am vrut sa agresez pe cineva»

Centrul pentru Monitorizarea si Combaterea Antisemitismului din Romania a cerut Parchetului sa deschida o ancheta in cazul Mazare. “Aparitia in public a primarului Mazare in uniforma de nazist este un gest iresponsabil si inacceptabil, o incalcare a legii”, se arata in plangere. Extravagant si rebarbativ, primarul din Constanta se apara printr-un atac fara tact. “Era o uniforma de general de infanterie, fara simboluri naziste, inspirata din filmul «Operatiunea Walkyrie» si comandata la o intreprindere germana”. Colegii din PSD nu l-au plesnit pe atipicul primar. “Este un gest care nu are nicio legatura cu partidul, eu nu trebuie sa cer voie, ca nu sunt la scoala. Va repet, am interpretat rolul unui ofiter care vrea sa scape tara de un dictator nebun, de aici intelege fiecare ce are de inteles”, a explicat Radu Mazare. “Sunt unii care s-au simtit deranjati, imi cer scuze in fata lor, n-am vrut in nici un caz sa agresez pe cineva. Vreau sa va zic – mai mult – ca orasul Constanta este locul din Romania in care sunt concentrate cele mai multe investitii israeliene”, a adaugat edilul. El a aparut in seara de 20 iulie la Mamaia, pe scena unei gale moda, purtand o uniforma de ofiter german, fiind insotit de fiul sau, care era si el imbracat intr-o uniforma de ordonanta de ofiter german, amandoi defiland in pas de parada.

Madalin Voicu: «Sa nu facem din asta o strana pentru fraieri»

La PSD, nu s-au inregistrat tresariri. Mircea Geoana a refuzat sa comenteze incidentul, iar Victor Ponta a amintit ca “domnul Mazare este major si vaccinat si e dreptul dansului cum se imbraca in timpul liber”. In schimb, Nati Meir pretinde scuze in numele intregului popor evreu. Madalin Voicu, deputat PSD, considera ca a fost “o iesire mai putin atenta”, “si eu am patit la fel ca ei, dar evreii incita la antisemitism”. “Sa nu facem din asta o strana pentru fraieri inca trei mii de ani de-acum incolo. Radu Mazare a imbracat o uniforma de Wehrmacht, nu de SS”. Mazare a fost reclamat printr-o scrisoare adresata atat procurorului general Laura Codruta Kovesi, cat si lui Mircea Geoana, seful pe linie de partid, ca a incalcat actul normativ privind interzicerea organizatiilor si simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob si a promovarii cultului persoanelor de savarsirea unor infractiuni contra pacii si a omenirii. Primarul sugereaza ca seamana cu contele Claus Schenk von Stauffenberg, cel care a pus bomba sub biroul lui Adolf Hitler, rol interpretat de actorul Tom Cruise in filmul “Operatiunea Walkyrie”. Reamintim ca si Tom Cruise s-a confruntat cu mari presiuni inainte sa realizeze filmarile din Berlin: autoritatile germane si familia contelui Stauffenberg s-au opus ca Tom Cruise sa interpreteze un asemenea rol prin care ar afecta memoria eroului, mai ales ca actorul este militant al Bisericii Scientologice. Fara sa plateasca publicitatea, Mazare ajunge celebru in toata lumea. “Primar roman si fiul sau au facut parada, imbracati ca nazisti”, titra Reuters. In 2004, regimul Iliescu-Nastase a acceptat rezultatele unei comisii internationale, conform careia regimul maresalului Ion Antonescu ar fi ucis 380.000 de evrei pe teritoriul controlat de Romania atunci. Internautii il prezinta pe Mazare cam asa pe blogurile Reuters: “Mergi in portul romanesc Constanta, unde primarul si baiatul lui de 13 ani au aparut pe scena imbracati in uniforme germane”.