Datoria publică a României a crescut cu 26,6% în 2007, faţă de anul precedent, şi a ajuns la peste 80 de miliarde de lei, potrivit datelor Ministerului Economiei şi Finanţelor. Nivelul datoriei reprezintă per total 20,5% din Produsul
Intern Brut.
vineri, 27 martie 2009
Datoria publică a României a ajuns la 20,5% din PIB
Datoria publică a României a crescut cu 26,6% în 2007, faţă de anul precedent, şi a ajuns la peste 80 de miliarde de lei, potrivit datelor Ministerului Economiei şi Finanţelor. Nivelul datoriei reprezintă per total 20,5% din Produsul
Intern Brut.
Datoria publică guvernamentală a crescut, anul trecut, cu 24,2% faţă de anul precedent, ajungând la 74,4 miliarde lei. Din aceasta, datoria publică guvernamentală internă s-a cifrat la 41,079 miliarde de lei, cu o pondere de 10,5% din PIB.
Datoria publică guvernamentală externă s-a ridicat la puţin peste 9,5 miliarde de euro, reprezentând 8,8% din PIB. Datoria locală s-a ridicat, în 2007, la 4,853 miliarde lei, cu o cotă de 1,2% din PIB.
Datoria publică internă locală a fost de 2,324 miliarde lei, ocupând aproape 0,6% din PIB, în timp ce datoria publică locale externă a fost de 700 milioane euro, reprezentând 0,65% din PIB.
X1_AdParams = { 'pub' : '691556415300441', 'site' : 'themoneychannel', 'section' : 'site', 'zone' : 'rectangle', 'size' : '300x250' };
Anul trecut Produsul Intern Brut al României a fost de 390,8 miliarde lei, iar rata
de schimb leu/euro, la sfârşitul perioadei de raportare, a fost de 3,61 lei pentru un euro.
Intern Brut.
Datoria publică guvernamentală a crescut, anul trecut, cu 24,2% faţă de anul precedent, ajungând la 74,4 miliarde lei. Din aceasta, datoria publică guvernamentală internă s-a cifrat la 41,079 miliarde de lei, cu o pondere de 10,5% din PIB.
Datoria publică guvernamentală externă s-a ridicat la puţin peste 9,5 miliarde de euro, reprezentând 8,8% din PIB. Datoria locală s-a ridicat, în 2007, la 4,853 miliarde lei, cu o cotă de 1,2% din PIB.
Datoria publică internă locală a fost de 2,324 miliarde lei, ocupând aproape 0,6% din PIB, în timp ce datoria publică locale externă a fost de 700 milioane euro, reprezentând 0,65% din PIB.
X1_AdParams = { 'pub' : '691556415300441', 'site' : 'themoneychannel', 'section' : 'site', 'zone' : 'rectangle', 'size' : '300x250' };
Anul trecut Produsul Intern Brut al României a fost de 390,8 miliarde lei, iar rata
de schimb leu/euro, la sfârşitul perioadei de raportare, a fost de 3,61 lei pentru un euro.
Vodafone România reduce tarifele de internet mobil în roaming
Vodafone România reduce, din 1 aprilie, tarifele pentru serviciile de date în roaming cu până la 67% şi lansează totodată noi abonamente de roaming de date, prin serviciul Vodafone Connect Abroad. "Noile oferte Vodafone Connect Abroad aduc reduceri cu până la 67% la tarifele de Internet mobil în roaming", a declarat directorul executiv al Vodafone România, Liliana Solomon.
Astfel, începand cu 1 aprilie, clienţii Vodafone România pot folosi un pachet cu tarif zilnic sau unul cu tarifare lunară, pentru a beneficia de acces instant la e-mail, Internet sau Intranet, în afara graniţelor ţării.
Pachetul care oferă utilizatorilor un tarif zilnic pentru folosirea Internetului mobil în roaming se numeşte Vodafone Mobile Connect Roaming 24h şi are două opţiuni. Astfel, clienţii Vodafone pot opta pentru pachetul de 12 euro plus
TVA, cu 50 MB trafic inclus, pentru 24 de ore, valabil în 20 de reţele Vodafone.
X1_AdParams = { 'pub' : '691556415300441', 'site' : 'themoneychannel', 'section' : 'site', 'zone' : 'rectangle', 'size' : '300x250' };
În schimb, cei care doresc să utilizeze serviciile de date mobile într-un număr extins de destinaţii, pot alege tariful zilnic de 25 euro plus TVA, cu 50 MB trafic inclus, pentru 24 de ore, valabil în 20 de reţele Vodafone şi alte 18 reţele partenere.
Pentru tarifarea lunară clienţii Vodafone România au la dispoziţie două pachete de roaming de date. Vodafone Mobile Connect Roaming 200, la tariful de 40 euro plus TVA/ lună, care oferă utilizatorilor de date mobile un trafic de 200 BM în roaming, în 20 de reţele Vodafone şi Vodafone Mobile Connect Roaming 200 extins, la tariful de 100 euro plus TVA/ lună, cu un trafic de 200 BM în roaming, în 20 de reţele Vodafone şi alte 18 reţele partenere Vodafone.
"Pentru clienţii Vodafone Mobile Connect care nu optează pentru unul din pachetele de date în roaming cu trafic inclus, va fi activată automat tarifarea standard, per MB, cu 6 euro plus TVA/ MB în reţelele preferate Vodafone şi 8 euro plus TVA/MB în alte reţele", se arată într-un comunicat al companiei.
Astfel, începand cu 1 aprilie, clienţii Vodafone România pot folosi un pachet cu tarif zilnic sau unul cu tarifare lunară, pentru a beneficia de acces instant la e-mail, Internet sau Intranet, în afara graniţelor ţării.
Pachetul care oferă utilizatorilor un tarif zilnic pentru folosirea Internetului mobil în roaming se numeşte Vodafone Mobile Connect Roaming 24h şi are două opţiuni. Astfel, clienţii Vodafone pot opta pentru pachetul de 12 euro plus
TVA, cu 50 MB trafic inclus, pentru 24 de ore, valabil în 20 de reţele Vodafone.
X1_AdParams = { 'pub' : '691556415300441', 'site' : 'themoneychannel', 'section' : 'site', 'zone' : 'rectangle', 'size' : '300x250' };
În schimb, cei care doresc să utilizeze serviciile de date mobile într-un număr extins de destinaţii, pot alege tariful zilnic de 25 euro plus TVA, cu 50 MB trafic inclus, pentru 24 de ore, valabil în 20 de reţele Vodafone şi alte 18 reţele partenere.
Pentru tarifarea lunară clienţii Vodafone România au la dispoziţie două pachete de roaming de date. Vodafone Mobile Connect Roaming 200, la tariful de 40 euro plus TVA/ lună, care oferă utilizatorilor de date mobile un trafic de 200 BM în roaming, în 20 de reţele Vodafone şi Vodafone Mobile Connect Roaming 200 extins, la tariful de 100 euro plus TVA/ lună, cu un trafic de 200 BM în roaming, în 20 de reţele Vodafone şi alte 18 reţele partenere Vodafone.
"Pentru clienţii Vodafone Mobile Connect care nu optează pentru unul din pachetele de date în roaming cu trafic inclus, va fi activată automat tarifarea standard, per MB, cu 6 euro plus TVA/ MB în reţelele preferate Vodafone şi 8 euro plus TVA/MB în alte reţele", se arată într-un comunicat al companiei.
Întreprinzătorii pot elabora proiecte pentru 1,80 miliarde de euro, fonduri nerambursabile
Ministerul pentru IMM
a lansat, luni, "Ghidul Solicitantului" al POS de Creştere a Competitivităţii Economice, îndrumător cu ajutorul căruia întreprinzătorii din România vor putea accesa până în 2013 suma de 1,80 miliarde de euro, reprezentând fonduri europene nerambursabile "Obiectivul Programul Operaţional Sectorial este creşterea productivităţii întreprinderilor româneşti, cu asigurarea principiilor dezvoltării durabile şi reducerea decalajelor faţă de productivitatea la nivelul Uniunii Europene, astfel încât România să atingă, până în anul 2015, un nivel de aproximativ 55% din valoarea medie a productivităţii UE", a declarat, cu ocazia lansării ghidului, , ministrul de resort Ovidiu Silaghi.
a lansat, luni, "Ghidul Solicitantului" al POS de Creştere a Competitivităţii Economice, îndrumător cu ajutorul căruia întreprinzătorii din România vor putea accesa până în 2013 suma de 1,80 miliarde de euro, reprezentând fonduri europene nerambursabile "Obiectivul Programul Operaţional Sectorial este creşterea productivităţii întreprinderilor româneşti, cu asigurarea principiilor dezvoltării durabile şi reducerea decalajelor faţă de productivitatea la nivelul Uniunii Europene, astfel încât România să atingă, până în anul 2015, un nivel de aproximativ 55% din valoarea medie a productivităţii UE", a declarat, cu ocazia lansării ghidului, , ministrul de resort Ovidiu Silaghi.
Reduceri pentru apartamente cu vedere la munte
% este cuantumul de reducere pe care dezvoltatorul complexului Belleview din Sinaia il ofera celor interesati, pana la data de 31 martie.
Dezvoltat de Compania Ozer Construction in colaborare cu primaria orasului Sinaia, Complexul Belleview din Sinaia este cel mai mare proiect imobiliar de pe Valea Prahovei.
Cu o suprafata totala de 36.500 mp, complexul insumeaza 344 de apartamente de diverse tipuri: garsoniere, apartamente cu doua si trei camere, duplexuri cu doua si trei camere. Acestea sunt impartite in doua tronsoane dispuse in S+P+8+M, la care se mai adauga o cladire de 2 nivele, unde sunt localizate facilitatile deosebite ale condominiului: piscina acoperita, cu o suprafata de 160mp, fitness, un loc de joaca pentru copii si o sala pentru organizarea de evenimente. Tot aici se afla si managementul complexului, care gestioneaza serviciile de intretinere si de administrare
a spatiilor comune. De asemenea, trebuie mentionat ca toti cei care achizitioneaza apartamente in cadrul Belleview beneficiaza in interiorul complexului de un loc de parcare inclus in pretul apartamentului.
Proiectul, a carui valoare este de circa 25 de milioane euro, este programat sa fie finalizat in vara anului viitor si a parcurs deja 30% din etapele de executie, iar
dezvoltatorii Complexului Belleview afirma ca au vandut pana acum mai bine de 40% dintre apartamente.
Iar cei care sunt interesati sa isi cumpere un apartament cu vedere la munte se mai pot bucura inca de promotia "5% reducere", care dureaza pana la sfarsitul lunii martie.
Belleview este primul proiect la care Ozer Construction este si dezvoltator.
Infiintata in Turcia, cu o experienta in domeniul constructiilor de peste 45 de ani, Ozer Construction activeaza pe piata
romaneasca de peste 10 ani. In acest timp, compania turca si-a pus semnatura pe constructii
remarcabile, care marcheaza peisajul imobiliar din Bucuresti. Printre acestea se numara: Vitan Mall, Europa House, America House, Mecano Export-Import, Hotel Caro.
Dezvoltat de Compania Ozer Construction in colaborare cu primaria orasului Sinaia, Complexul Belleview din Sinaia este cel mai mare proiect imobiliar de pe Valea Prahovei.
Cu o suprafata totala de 36.500 mp, complexul insumeaza 344 de apartamente de diverse tipuri: garsoniere, apartamente cu doua si trei camere, duplexuri cu doua si trei camere. Acestea sunt impartite in doua tronsoane dispuse in S+P+8+M, la care se mai adauga o cladire de 2 nivele, unde sunt localizate facilitatile deosebite ale condominiului: piscina acoperita, cu o suprafata de 160mp, fitness, un loc de joaca pentru copii si o sala pentru organizarea de evenimente. Tot aici se afla si managementul complexului, care gestioneaza serviciile de intretinere si de administrare
a spatiilor comune. De asemenea, trebuie mentionat ca toti cei care achizitioneaza apartamente in cadrul Belleview beneficiaza in interiorul complexului de un loc de parcare inclus in pretul apartamentului.
Proiectul, a carui valoare este de circa 25 de milioane euro, este programat sa fie finalizat in vara anului viitor si a parcurs deja 30% din etapele de executie, iar
dezvoltatorii Complexului Belleview afirma ca au vandut pana acum mai bine de 40% dintre apartamente.
Iar cei care sunt interesati sa isi cumpere un apartament cu vedere la munte se mai pot bucura inca de promotia "5% reducere", care dureaza pana la sfarsitul lunii martie.
Belleview este primul proiect la care Ozer Construction este si dezvoltator.
Infiintata in Turcia, cu o experienta in domeniul constructiilor de peste 45 de ani, Ozer Construction activeaza pe piata
romaneasca de peste 10 ani. In acest timp, compania turca si-a pus semnatura pe constructii
remarcabile, care marcheaza peisajul imobiliar din Bucuresti. Printre acestea se numara: Vitan Mall, Europa House, America House, Mecano Export-Import, Hotel Caro.
20.000 de muncitori, în grevă la o fabrică Nike
Mai mult de 20.000 de muncitori au incetat munca la o fabrica din Vietnam care face incaltaminte sport pentru compania Nike. Motivul conflictului de munca sunt salariile foarte mici pe care angajatii le primesc.
Acestia doresc o crestere cu 20% a salariului care in prezent este de 59 de dolari.
Oficialii Nike nu au comentat situatia creata la fabrica din Vietnam. Aceasta numara aproximativ 21.000 de angajati, in majoritatea lor femei tinere. In ultimul an, preturile au cunoscut o crestere de mai mult de 19% datorita cresterii inflatiei. Acest motiv a determinat inmultirea numarului de greve in aceasta tara.
Acestia doresc o crestere cu 20% a salariului care in prezent este de 59 de dolari.
Oficialii Nike nu au comentat situatia creata la fabrica din Vietnam. Aceasta numara aproximativ 21.000 de angajati, in majoritatea lor femei tinere. In ultimul an, preturile au cunoscut o crestere de mai mult de 19% datorita cresterii inflatiei. Acest motiv a determinat inmultirea numarului de greve in aceasta tara.
Chiriile mai mici si facilitatile, atuurile parcurilor de afaceri
Chiriile mai mici, suprafetele disponibile mai mari si facilitatile multiple determina companiile sa-si indrepte atentia catre parcurile de afaceri atunci cand cauta spatii de birouri. In ultimul an, chiriasii au devenit mai exigenti in alegerea spatiului de birouri, iar bugetele de chirii au crescut cu 15-20%.
Construite, de regula, pe fostele amplasamente ale parcurilor industriale, parcurile de afaceri au acces facil la drumuri, la mijloacele de transport
in comun si beneficiaza de suficiente locuri de parcare. Daca pana de curand criteriile de alegere a spatiilor de birouri de catre companii vizau o pozitionare corespunzatoare in termeni de timp de acces si existenta unui spatiu interior deschis cu suprafete generoase, mai nou, cerintele acestora sunt mult mai complexe, incluzand aspecte precum posibilitatea extinderii companiei si, de asemenea, facilitatile oferite angajatilor (restaurante, sali de protocol, centre de relaxare, spatii verzi, zone de magazine, gradinite sau centre de sanatate
).
Conform unui studiu realizat de compania de investitii imobiliare ESOP, daca se iau in calcul solicitarile de suprafete sub 1.000-1.200 mp, venite din partea intreprinderilor mici si mijlocii (IMM), peste 65% isi doresc un spatiu intr-un parc de afaceri, cu acces usor la mijloacele de transport.
"Este o evolutie fireasca, dupa ce, in ultimii trei ani, IMM-urile au cunoscut o dezvoltare si o stabilizare semnificativa, multe dintre ele fac pasul catre sedii de o calitate mai buna. Bugetele de chirii pe care acestea le aloca sunt intre 14 si 18 euro/mp, cu 15-20% mai ridicate decat in 2005-2006. Noile proiecte sau faze de dezvoltare ale parcurilor de afaceri credem ca vor acorda o mai mare atentie modularitatii spatiului, intrucat acest demers are la baza o reala nevoie a pietei", a precizat Mirela Raicu, director Departament Birouri in cadrul ESOP.
Contracte de durata
Companiile multinationale sunt cele mai interesate de proiectele ample, suprafetele solicitate de acestea fiind in intervalul 1.500-3.000 de metri patrati. Cererea din ce in ce mai mare de suprafete mari a determinat dezvoltatorii imobiliari sa ia in calcul proiecte de mari dimensiuni de tipul parcurilor de afaceri. De asemenea, fondurile de investitii vad in parcurile de afaceri potentiale surse de venit pentru perioada urmatoare.
"Este deocamdata un inceput timid, dar merita salutat, cu atat mai mult cu cat este o tendinta ce va continua sa se dezvolte in urmatorii ani. Un alt factor ce sprijina aceasta evolutie este deschiderea companiilor, chiar si a celor locale, catre contracte pe perioade mai lungi, de 3-5 ani (conform solicitarilor business park-urilor), durate care in trecut erau percepute insa drept un obstacol, un angajament dificil", a mentionat Mirela Raicu de la ESOP.
Dezvoltatorii imobiliari promoveaza prin oferte din ce in ce mai multe proiecte integrate, care includ, pe langa zona extinsa de birouri, de tipul business park, si alte functiuni, precum zone rezidentiale, spatii comerciale, hoteluri, obiective de interes cultural sau chiar institutii sociale si culturale.
Spatii mai ieftine
In timp ce, pentru cladirile individuale de birouri, pretul de inchiriere variaza intre 16 si 22 euro/mp, in cazul parcurilor de afaceri acesta scade pana la valori cuprinse intre 15 si 17 euro/mp, afirma analistii imobiliari. Datorita suprafetelor mai mari, chiriile se pot negocia mai mult si astfel inchirierea de spatii in parcurile industriale sau zonele integrate este mult mai avantajoasa decat in cladirile de birouri.
Construite, de regula, pe fostele amplasamente ale parcurilor industriale, parcurile de afaceri au acces facil la drumuri, la mijloacele de transport
in comun si beneficiaza de suficiente locuri de parcare. Daca pana de curand criteriile de alegere a spatiilor de birouri de catre companii vizau o pozitionare corespunzatoare in termeni de timp de acces si existenta unui spatiu interior deschis cu suprafete generoase, mai nou, cerintele acestora sunt mult mai complexe, incluzand aspecte precum posibilitatea extinderii companiei si, de asemenea, facilitatile oferite angajatilor (restaurante, sali de protocol, centre de relaxare, spatii verzi, zone de magazine, gradinite sau centre de sanatate
).
Conform unui studiu realizat de compania de investitii imobiliare ESOP, daca se iau in calcul solicitarile de suprafete sub 1.000-1.200 mp, venite din partea intreprinderilor mici si mijlocii (IMM), peste 65% isi doresc un spatiu intr-un parc de afaceri, cu acces usor la mijloacele de transport.
"Este o evolutie fireasca, dupa ce, in ultimii trei ani, IMM-urile au cunoscut o dezvoltare si o stabilizare semnificativa, multe dintre ele fac pasul catre sedii de o calitate mai buna. Bugetele de chirii pe care acestea le aloca sunt intre 14 si 18 euro/mp, cu 15-20% mai ridicate decat in 2005-2006. Noile proiecte sau faze de dezvoltare ale parcurilor de afaceri credem ca vor acorda o mai mare atentie modularitatii spatiului, intrucat acest demers are la baza o reala nevoie a pietei", a precizat Mirela Raicu, director Departament Birouri in cadrul ESOP.
Contracte de durata
Companiile multinationale sunt cele mai interesate de proiectele ample, suprafetele solicitate de acestea fiind in intervalul 1.500-3.000 de metri patrati. Cererea din ce in ce mai mare de suprafete mari a determinat dezvoltatorii imobiliari sa ia in calcul proiecte de mari dimensiuni de tipul parcurilor de afaceri. De asemenea, fondurile de investitii vad in parcurile de afaceri potentiale surse de venit pentru perioada urmatoare.
"Este deocamdata un inceput timid, dar merita salutat, cu atat mai mult cu cat este o tendinta ce va continua sa se dezvolte in urmatorii ani. Un alt factor ce sprijina aceasta evolutie este deschiderea companiilor, chiar si a celor locale, catre contracte pe perioade mai lungi, de 3-5 ani (conform solicitarilor business park-urilor), durate care in trecut erau percepute insa drept un obstacol, un angajament dificil", a mentionat Mirela Raicu de la ESOP.
Dezvoltatorii imobiliari promoveaza prin oferte din ce in ce mai multe proiecte integrate, care includ, pe langa zona extinsa de birouri, de tipul business park, si alte functiuni, precum zone rezidentiale, spatii comerciale, hoteluri, obiective de interes cultural sau chiar institutii sociale si culturale.
Spatii mai ieftine
In timp ce, pentru cladirile individuale de birouri, pretul de inchiriere variaza intre 16 si 22 euro/mp, in cazul parcurilor de afaceri acesta scade pana la valori cuprinse intre 15 si 17 euro/mp, afirma analistii imobiliari. Datorita suprafetelor mai mari, chiriile se pot negocia mai mult si astfel inchirierea de spatii in parcurile industriale sau zonele integrate este mult mai avantajoasa decat in cladirile de birouri.
Taxa auto creşte pentru maşinile noi
Taxa auto creşte pentru maşinile noi, euro 4, vândute în România, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 şi Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuşi mai mare pentru automobilele vechi de import.
Astfel, pentru un Logan nou pe benzină cu motor Euro 4 de 1.400 centimetri cubi (cmc), cu 75 de Cai Putere (CP), noua taxă auto, aplicabilă de la 1 iulie, va fi de 245,8 euro, faţă de 160,6 euro conform actualului algoritm. Pentru acelaşi autoturism
, dar echipat cu un motor de 1.600 cmc, care dezvoltă 90 CP, noua taxă va fi de 387,6 euro, faţă de 183,6 euro în prezent. Pentru un Logan cu motor diesel de 1.500 cmc (85 CP) taxa auto va fi de 315 euro, faţă de 172,1 euro după Codul fiscal actual.
Renault Clio, cea mai bine vândută maşină de import anul trecut şi a doua ca vânzări pe piaţa românească, va avea o taxă de 188 euro pentru motorul pe benzină de 1.200 cmc (75 CP), faţă de 137 euro. Aceeaşi maşină, dar echipată cu un motor diesel de 1.500 cmc (85 CP) va avea o taxă de 315 euro, în creştere de la 172,1 euro.
Pentru automobilul clasat pe locul al treilea la vânzări şi pe locul al doilea la import, Renault Megane, noua taxă va fi de 245,2 euro pentru un motor pe benzină de 1.400 cmc (100 CP), faţă de 160,6 euro, în timp ce pentru motorul diesel de 1.900 cmc montat pe aceeaşi maşină taxa va fi de 553,7 euro, în creştere de la 508 euro.
Maşina situată pe locul al patrulea la capitolul vânzări şi pe locul al treilea în rândul celor de import, Opel Astra Classic, va avea o taxă de 217,6 euro, faţă de 160,6 euro în prezent, pentru motorul pe benzină de 1.400 cmc (90 CP). Opel Astra Classic cu motor diesel de 1.700 cmc (80 CP) va avea 527,9 euro taxă, comparativ cu 455,1 euro conform algoritmul în vigoare. Formula de calcul
Pentru autovehiculele cu norma de poluare Euro 4 sau Euro 3, taxa se calculează pe baza emisiilor de dioxid de carbon (CO2) şi a taxei specifice exprimată în euro/1 gram CO2 prevăzute în anexa nr.1 şi a normei de poluare şi a taxei specifice exprimată în euro/1 cmc prevăzute în anexa nr. 2 şi a cotei de reducere a taxei prevăzută în coloana 2 din anexa nr. 4, după formula:
Suma de plată = [ (A x B x 30/100) + (CxDx70/100) ] x (100-E)/100,
unde: A = emisia de CO2, exprimată în grame/km înscrisă de constructor în documentele de identificare, cu ocazia omologării de tip
B = taxa specifică, exprimată în euro/1 gram CO2, prevăzută în coloana 3 din anexa nr.1
C = cilindree (capacitatea cilindrică)
D = taxa specifică pe cilindree, prevăzută în coloana 3 din anexa nr. 2
E = cota de reducere a taxei prevăzută în coloana 2 din anexa nr. 4
Pentru autovehiculele din categoriile M1 şi N1 cu norma de poluare non – euro, Euro 1 sau Euro 2, care au făcut obiectul omologării CE de tip, după formula: Suma de plată = C x D x (100-E)/100,
unde:
C = cilindree (capacitatea cilindrică)
D = taxa specifică pe cilindree, prevăzută în coloana 3 din anexa nr. 2
E = cota de reducere a taxei prevăzută în coloana 2 din anexa nr. 4.
Astfel, pentru un Logan nou pe benzină cu motor Euro 4 de 1.400 centimetri cubi (cmc), cu 75 de Cai Putere (CP), noua taxă auto, aplicabilă de la 1 iulie, va fi de 245,8 euro, faţă de 160,6 euro conform actualului algoritm. Pentru acelaşi autoturism
, dar echipat cu un motor de 1.600 cmc, care dezvoltă 90 CP, noua taxă va fi de 387,6 euro, faţă de 183,6 euro în prezent. Pentru un Logan cu motor diesel de 1.500 cmc (85 CP) taxa auto va fi de 315 euro, faţă de 172,1 euro după Codul fiscal actual.
Renault Clio, cea mai bine vândută maşină de import anul trecut şi a doua ca vânzări pe piaţa românească, va avea o taxă de 188 euro pentru motorul pe benzină de 1.200 cmc (75 CP), faţă de 137 euro. Aceeaşi maşină, dar echipată cu un motor diesel de 1.500 cmc (85 CP) va avea o taxă de 315 euro, în creştere de la 172,1 euro.
Pentru automobilul clasat pe locul al treilea la vânzări şi pe locul al doilea la import, Renault Megane, noua taxă va fi de 245,2 euro pentru un motor pe benzină de 1.400 cmc (100 CP), faţă de 160,6 euro, în timp ce pentru motorul diesel de 1.900 cmc montat pe aceeaşi maşină taxa va fi de 553,7 euro, în creştere de la 508 euro.
Maşina situată pe locul al patrulea la capitolul vânzări şi pe locul al treilea în rândul celor de import, Opel Astra Classic, va avea o taxă de 217,6 euro, faţă de 160,6 euro în prezent, pentru motorul pe benzină de 1.400 cmc (90 CP). Opel Astra Classic cu motor diesel de 1.700 cmc (80 CP) va avea 527,9 euro taxă, comparativ cu 455,1 euro conform algoritmul în vigoare. Formula de calcul
Pentru autovehiculele cu norma de poluare Euro 4 sau Euro 3, taxa se calculează pe baza emisiilor de dioxid de carbon (CO2) şi a taxei specifice exprimată în euro/1 gram CO2 prevăzute în anexa nr.1 şi a normei de poluare şi a taxei specifice exprimată în euro/1 cmc prevăzute în anexa nr. 2 şi a cotei de reducere a taxei prevăzută în coloana 2 din anexa nr. 4, după formula:
Suma de plată = [ (A x B x 30/100) + (CxDx70/100) ] x (100-E)/100,
unde: A = emisia de CO2, exprimată în grame/km înscrisă de constructor în documentele de identificare, cu ocazia omologării de tip
B = taxa specifică, exprimată în euro/1 gram CO2, prevăzută în coloana 3 din anexa nr.1
C = cilindree (capacitatea cilindrică)
D = taxa specifică pe cilindree, prevăzută în coloana 3 din anexa nr. 2
E = cota de reducere a taxei prevăzută în coloana 2 din anexa nr. 4
Pentru autovehiculele din categoriile M1 şi N1 cu norma de poluare non – euro, Euro 1 sau Euro 2, care au făcut obiectul omologării CE de tip, după formula: Suma de plată = C x D x (100-E)/100,
unde:
C = cilindree (capacitatea cilindrică)
D = taxa specifică pe cilindree, prevăzută în coloana 3 din anexa nr. 2
E = cota de reducere a taxei prevăzută în coloana 2 din anexa nr. 4.
Economia României va creşte mai mult pe seama serviciilor
Prognozele oficiale arată că, până în 2013, industria va avea o contribuţie constantă la PIB, în timp ce agricultura îşi va reduce treptat aportul la dezvoltarea economică
Comisia Naţională de Prognoză (CNP) şi-a revizuit estimările privind evoluţia până în anul 2013 a mai multor indicatori macroeconomici, arătând că sectorul serviciilor va avea o pondere tot mai mare în creşterea economică a ţării. Este prognozată şi o scădere a cursului de schimb, mai puternică în cazul euro decât pentru dolarul american, în contextul în care deficitele vor continua să se adâncească în următorii ani.
Produsul
Intern Brut (PIB) va creşte cu 6,5% în 2008 şi cu 6,1% în 2009. Potrivit CNP, creşterea economică a României va înregistra un salt de 5,8% în 2010 şi 2011 şi de 5,7% în următorii doi ani. Pentru 2008, CNP estimează un PIB de 475 miliarde de lei (133,8 miliarde de euro), calculat la un curs mediu de 3,55 lei/euro în 2008.
Pe tot parcursul intervalului analizat, industria îşi va menţine constantă contribuţia de 1,2% la creşterea reală a PIB. Contribuţia agriculturii la PIB se va reduce treptat în perioda menţionată, de la 0,3% în acest an la 0,1% în 2013. Sectorul serviciilor va fi singurul a cărui contribuţie la PIB va creşte la 2,8% anul acesta şi la 3,2% în 2013.
Prognoza de primăvară pe termen mediu, publicată de CNP, anticipează şi o scădere treptată a inflaţiei până în 2013, când va ajunge la 2,5%. De asemenea, potrivit estimărilor CNP, salariul mediu net pe economie va creşte de la 1.181 lei în anul 2008 la 1.819 lei în 2013. Iar cursul de schimb va coborî de la 3,55 lei/euro, cât este prognozat pentru 2008, la 3,25 lei/euro, cât ar urma să fie în 2013.
CNP prognozează pentru 2008 un număr mediu de salariaţi de circa 4,865 milioane de persoane, în creştere cu aproape 2% faţă de anul trecut (4,77 milioane de persoane). Potrivit documentului
citat, rata şomajului se va menţine la circa 4,1% în 2008.
Deficitele cresc valoric şi scad ca pondere
Deficitul de cont curent al balanţei de plăţi este estimat pentru 2008 la 18,2 miliarde de euro, reprezentând 13,6% din PIB. Potrivit CNP, acest indicator va scădea constant în următorii şase ani raportat la PIB, dar valoarea lui nominală va fi din ce în ce mai mare.
Astfel că, pentru 2013, CNP estimează o scădere a deficitului până la un nivel de 8,2 la sută din PIB, în condiţiile în care valoarea cumulată în acel an va ajunge la 21,3 miliarde de euro. Gradul de acoperire al deficitului de cont curent prin investiţii directe este de 41,2% în 2008 şi va scădea până la un nivel de 30% în 2013.
Diferenţe tot mai mari între importuri şi exporturi
Comisia Naţională de Prognoză (CNP) şi-a revizuit estimările privind evoluţia până în anul 2013 a mai multor indicatori macroeconomici, arătând că sectorul serviciilor va avea o pondere tot mai mare în creşterea economică a ţării. Este prognozată şi o scădere a cursului de schimb, mai puternică în cazul euro decât pentru dolarul american, în contextul în care deficitele vor continua să se adâncească în următorii ani.
Produsul
Intern Brut (PIB) va creşte cu 6,5% în 2008 şi cu 6,1% în 2009. Potrivit CNP, creşterea economică a României va înregistra un salt de 5,8% în 2010 şi 2011 şi de 5,7% în următorii doi ani. Pentru 2008, CNP estimează un PIB de 475 miliarde de lei (133,8 miliarde de euro), calculat la un curs mediu de 3,55 lei/euro în 2008.
Pe tot parcursul intervalului analizat, industria îşi va menţine constantă contribuţia de 1,2% la creşterea reală a PIB. Contribuţia agriculturii la PIB se va reduce treptat în perioda menţionată, de la 0,3% în acest an la 0,1% în 2013. Sectorul serviciilor va fi singurul a cărui contribuţie la PIB va creşte la 2,8% anul acesta şi la 3,2% în 2013.
Prognoza de primăvară pe termen mediu, publicată de CNP, anticipează şi o scădere treptată a inflaţiei până în 2013, când va ajunge la 2,5%. De asemenea, potrivit estimărilor CNP, salariul mediu net pe economie va creşte de la 1.181 lei în anul 2008 la 1.819 lei în 2013. Iar cursul de schimb va coborî de la 3,55 lei/euro, cât este prognozat pentru 2008, la 3,25 lei/euro, cât ar urma să fie în 2013.
CNP prognozează pentru 2008 un număr mediu de salariaţi de circa 4,865 milioane de persoane, în creştere cu aproape 2% faţă de anul trecut (4,77 milioane de persoane). Potrivit documentului
citat, rata şomajului se va menţine la circa 4,1% în 2008.
Deficitele cresc valoric şi scad ca pondere
Deficitul de cont curent al balanţei de plăţi este estimat pentru 2008 la 18,2 miliarde de euro, reprezentând 13,6% din PIB. Potrivit CNP, acest indicator va scădea constant în următorii şase ani raportat la PIB, dar valoarea lui nominală va fi din ce în ce mai mare.
Astfel că, pentru 2013, CNP estimează o scădere a deficitului până la un nivel de 8,2 la sută din PIB, în condiţiile în care valoarea cumulată în acel an va ajunge la 21,3 miliarde de euro. Gradul de acoperire al deficitului de cont curent prin investiţii directe este de 41,2% în 2008 şi va scădea până la un nivel de 30% în 2013.
Diferenţe tot mai mari între importuri şi exporturi
Airbus ar putea fabrica modelul A350 si in Romania
Constructorul european vrea sa mute o parte din productia avionului in zone cu forta de munca mai ieftina.
Producatorul de avioane Airbus, divizie a grupului aerospatial european EADS, ar putea muta 30% din productia modelului A350 in strainatate, in state cu niveluri salariale reduse, precum Romania si Cehia, potrivit publicatiei germane „Focus“, citata de MEDIAFAX.
Airbus are nevoie de fonduri de 650 de milioane de euro, dupa ce nu a reusit sa vinda fabricile din localitatile germane Varel, Nordenham si Augsburg. Compania ia in considerare si mutarea productiei in state din zona de influenta a dolarului, potrivit „Focus“.
Airbus a primit anul trecut un numar-record de comenzi, pentru 1.341 de avioane, in valoare de aproximativ 157,1 miliarde de dolari, dintre care 270 de comenzi pentru versiunea reproiectata A350 XWB, ce concureaza cu modelul 787 produs
de compania americana Boeing.
Airbus face eforturi sa compenseze costurile mari rezultate din intirzierile aparute in productia aeronavei A380, cel mai mare avion de pasageri din lume, prin vinzarea unor fabrici si renuntarea la 10.000 de angajati.
Constructorul european de avioane cumpara deja echipamente
din Romania, de la Romaero Baneasa. Uzina bucuresteana livreaza, din 2006, o parte din fuzelajul si din „coastele“ aeronavei A380.
Producatorul de avioane Airbus, divizie a grupului aerospatial european EADS, ar putea muta 30% din productia modelului A350 in strainatate, in state cu niveluri salariale reduse, precum Romania si Cehia, potrivit publicatiei germane „Focus“, citata de MEDIAFAX.
Airbus are nevoie de fonduri de 650 de milioane de euro, dupa ce nu a reusit sa vinda fabricile din localitatile germane Varel, Nordenham si Augsburg. Compania ia in considerare si mutarea productiei in state din zona de influenta a dolarului, potrivit „Focus“.
Airbus a primit anul trecut un numar-record de comenzi, pentru 1.341 de avioane, in valoare de aproximativ 157,1 miliarde de dolari, dintre care 270 de comenzi pentru versiunea reproiectata A350 XWB, ce concureaza cu modelul 787 produs
de compania americana Boeing.
Airbus face eforturi sa compenseze costurile mari rezultate din intirzierile aparute in productia aeronavei A380, cel mai mare avion de pasageri din lume, prin vinzarea unor fabrici si renuntarea la 10.000 de angajati.
Constructorul european de avioane cumpara deja echipamente
din Romania, de la Romaero Baneasa. Uzina bucuresteana livreaza, din 2006, o parte din fuzelajul si din „coastele“ aeronavei A380.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)