vineri, 27 martie 2009

Partidele - lovite de febra consultanţei politice

PSD este sfătuit de consultanţi britanici despre care Ion Iliescu spune: „Nu cunosc ei realităţile româneşti”
PD-L l-a angajat pe Carol Sebastian, plecat din presă după ce a recunoscut că a fost informator al Securităţii
Agitaţie pe scena politică în ultimele luni, partidele au dat din colţ în colţ pentru a-şi angaja consultanţi politici de renume, în speranţa că le vor creşte şansele electorale. Prima problemă, piaţa de consultanţă politică este abia la început în România, oferta fiind destul de mică. Apoi, bugetele nu foarte mari ale partidelor atrag destul de greu nume serioase de pe piaţa internaţională. În fine, o altă chestiune, părerile consilierilor sunt contestate de multe ori chiar din interiorul partidelor care i-au angajat. Sunt doar câteva firme autohtone care oferă exclusiv consultanţă politică şi multe altele care se reprofilează intrând şi în acest domeniu în preajma campaniei.
Una dintre cele mai cunoscute, Multimedia Political Communication, a fost înfiinţată de un fost ziarist, Dan Andronic. T-Media este o altă companie care activează pe acestă piaţă şi aparţine lui Marian Trifu şi lui Ciprian Radavoi. O firmă cu un portofoliu mai mic de clienţi este Partener Comunication, condusă de Petru Berteanu, fost consilier prezidenţial în mandatul lui Emil Constantinescu. Îşi oferă însă serviciile politicienilor şi alte nume cunoscute: Adriana şi Claudiu Săftoiu, Dan Pavel, dar şi un ziarist controversat, Carol Sebastian, care a ieşit din presă după ce a recunoscut că a fost informator al fostei securităţi.
În culisele scenei politice româneşti au fost şi sunt însă şi firme străine de consultanţă politică. Nume cunoscute în acestă piaţă precum Tal Silberstein, Shimon Sheves, Ron Weber, Dick Morris sunt doar câteva din vedetele-consultanţi care i-au consiliat pe politicienii români. Un client
bun al „stranierilor” a fost şi rămâne PSD, unde însă competenţa sfătuitorilor este contestată de greii partidului.
PSD: Dinozaurii la butoane, consultanţii britanici cu „brandul”
„Nu cunosc ei realităţile româneşti”. Rostită de Ion Iliescu la ultima şedinţă de partid, această frază sintetizează părerea unei bune părţi din PSD faţă de prezenţa consultanţilor străini în Kiseleff. Contractul pe care partidul l-a încheiat cu Matt Carter, fost consilier al lui Tony Blair, este aproape unanim considerat de liderii PSD drept un „moft” de-al lui Mircea Geoană de care social-democraţii se puteau lipsi. De altfel, Matt Carter nici nu face parte din echipa de campanie
, nu stă în România şi preferă să lucreze de la Londra direct pentru Mircea Geoană, căruia îi furnizează „analize de electorat” după ce prelucrează datele pe care mai multe firme de operatori români le culeg de pe teren.
Lui Geoană, legătura cu Matt Carter i-a făcut-o fosta sa consilieră, Ana Birchall. Birchall spune că a încercat şi a reuşit să aducă în România mai mulţi foşti consilieri de-ai lui Tony Blair, ultima comandă fiind făcută de Marian Vanghelie. Încă înainte de a primi nominalizarea la Primărie, Vanghelie a încheiat un contract cu cinci consultanţi prezentaţi de Ana Birchall, coordonaţi de Matt Brown şi Phil Regis, pe care aceasta îi recomandă ca fiind „cei mai buni consilieri cu care Tony Blair a lucrat în perioada 1997-2005”. Anul trecut, Vanghelie l-a recuperat şi pe fostul consilier de imagine din Kiseleff, Ron Werber, căruia Mircea Geoană a refuzat să-i mai plătească salariul, care spun surse PSD, se ridica la 10.000 de euro lunar.
Cele două echipe de britanici (cea plătită de Geoană şi cea plătită de Vanghelie) nu lucrează împreună şi nici nu fac parte deocamdată din echipa lui Miron Mitrea, coordonatorul campaniei PSD. Acesta a anunţat că vrea să lucreze cu pesedişti cu experienţă în campanii, precum Şerban Mihăilescu sau Octav Cozmâncă.
Ieri, la sediul de campanie al PSD, s-a stabilit ca, imediat după summit-ul NATO, partidul să organizeze un turneu de o lună pe care Mircea Geoană să-l facă în ţară, în scopul mobilizării simpatizanţilor social-democraţi în vederea alegerilor locale.
PD-L merge pe aceeaşi carte
Democrat-liberalii pregătesc alegerile locale, cu aceeaşi firmă de consultanţă politică pe care au folosit-o, din 2004, în toate campaniile electorale. Este vorba de GMP, condusă de Felix Tătar. De fapt, rolul firmei conduse de Tătar este, mai degrabă, acela de a „împacheta” ideile de campanie a liderilor PD-L şi de a veni cu soluţii media la principalele direcţii stabilite în strategia democrat-liberală. Surse din conducerea partidului susţin că strategia de campanie este stabilită şi discutată în detaliu cu preşedintele CSOP, Andrei Muşetescu, precum şi cu fostul ziarist, Carol Sebastian.
Potrivit surselor, Muşetescu este consultat în ceea ce priveşte mesajele sociale, profilul candidatului şi atitudinea pe care acesta ar trebui să le aibă în raport cu alegători, iar Carol Sebastian oferă sfaturi legate de abordarea mediatică, jurnalistică, a campanie. Potrivit surselor, la pregătirea campaniei mai participă şi alţi foşti ziarişti. Este vorba de Narcisa Iorga, şefa biroului de presă a PD-L, şi Ada Meseşan care coordona până de curând relaţia cu presa a partidului condus de Theodor Stolojan. În partid se vorbeşte că la strategia PD-L pentru locale ar pune umărul şi unii dintre consilierii preşedintelui Traian Băsescu. Sursele susţin că unul dintre cei care ar putea fi consultati este consilierul de stat Cătălin Avramescu, care a avut întâlniri cu cel puţin una din filialele de sector ale partidului.
Candidaţii PNL îşi aleg singuri consultanţii pentru campanie
La alegerile locale, candidaţii PNL sunt lăsaţi să-şi organizeze singuri campania şi să-şi angajeze proprii consilieri. Principala firmă de consultanţă care are contract cu PNL, Media Political Communication, condusă de Dan Andronic, are o contribuţie mai mică la acest scrutin. „Prestaţia MPC este destul de restrânsă la alegerile locale. Noi am decis ca fiecare candidat să-şi aleagă singur consultantul dorit, după cum apreciază, şi să-şi realizeze campania în funcţie de problemele locale“, ne-a declarat liderul liberal Bogdan Olteanu. Potrivit acestuia, PNL va avea totuşi un slogan naţional – „Promovăm România“ -, acelaşi folosit de partid la alegerile europarlamentare, care „a fost foarte bine primit“.
Ludovic Orban, candidatul PNL la Primăria Generală, ne-a precizat că şi-a selectat echipa de consultanţi dintre membrii partidului. „Sigur, e şi firma lui Dan Andronic care-şi dă cu presupusul pentru că se ocupă de PNL, dar, la Bucureşti, nimic nu se aplică fără acceptul meu. Există contractul global pe care îl are partidul cu MPC şi cu evreii Silberstein şi Finkelstein, care definesc conceptul general, dar, pe locale fiecare lucrează cu cine doreşte. Eu am deja un blog personal, iar sloganul îl voi anunţa imediat după ce toate formaţiunile îşi desemnează candidaţii“, a adăugat Orban. Directorul Multimedia Political Communication, Dan Andronic, susţine că „în mod formal“ nu se ocupă de campania candidatului PNL la Primăria Bucureşti: „Contractul de consiliere este cu PNL, nu cu domnul Orban. Ne mai vedem, dar nu avem o relaţie instituţională separată“.
„Sigur, e şi firma lui Dan Andronic care-şi dă cu presupusul pentru că se ocupă de PNL, dar, la Bucureşti, nimic nu se aplică fără acceptul meu. - Ludovic Orban (candidatul PNL la Primăria Generală)
Info plus
:
Tarif
Potrivit unor surse din piaţă, tariful practicat pentru campania unui candidat la Primăria Capitalei trece cu puţin de 100.000 de euro, o sumă mare pentru orice român de rând, un câştig mic pentru o companie care activează pe o piaţă în care clienţii îşi dezleagă baierele pungii doar în preajma alegerilor. Puţine firme supravieţuiesc perioadelor dintre campaniile electorale, şi asta pentru că, în general, politicienii dâmboviţeni nu au o cultură a jocului politic profesionist.